Mugikortasun iraunkorraren aldeko apustua egin du Irungo Elkarrekinek
Koalizio moreak adierazi du hirien garapenean ez dela mugikortasun jasangarria lehenetsi, eta hainbat neurri proposatu ditu iraunkortasunaren bidea jorratzeko.
“Mugikortasun iraunkorraren aldeko apustua egiten duen hiria ahalik eta modu garbi eta ekologikoenean desplazatzea ahalbidetzen duena da, hiriaren egunerokotasuna oztopatu gabe”. Elkarrekin Irunen hitzak dira horiek, mugikortasun jasangarriaren inguruan egindakoak. Hala ere, koalizio moreak argi du hirien garapenean ez dela mugikortasun iraunkorra “lehenetsi”, “merkatua nagusi den gizarte neoliberalaren logika” baizik. Hori dela eta, Elkarrekinek ezinezko ikusten du “hamarkada batean hiruko hiri garapena iraultzea, egin nahi duten bezala”.
Elkarrekinek uste du ez dagoela “anbiziorik”, baizik eta “adabaki puntualak” mugikortasun iraunkorraren arloan. Koalizioak dio “askotan sentsazioa” dela mugikortasun jasangarria ez dagoela “egoki bideratuta” trantsizio ekologiko eta justu batera. “Horrek faktura soziala ekarriko du”, adierazi du Elkarrekinek. “Udalean ahoa bete hortz geratu zaigu alkateen ituna, PMUSa (Mugikortasun Jasangarriko Plana) edo ZBEa (Emisio Txikiko Eremua) bezalako hitzekin, baina errealitatea askoz ere gogorragoa da”, esan du David Nuño Elkarrekin koalizioaren udal bozeramaileak.
Nuñok zehaztu du PMUSak Irungo mugikortasun guztia “goitik behera” berreratuko duela eta bere lanketa aurreko agintaldian hasi zela. Hala ere, PMUSa udal hauteskundeengatik “alde batera” utzi zela gaineratu du Nuñok, ZBEa bezala. “Espainian zortzi udalerrik baino ez dute aplikatu, eta, beste behin ere, hauteskundeetako taktizismoak udalen kandelak atzera eginarazi ditu, nahiz eta EBren arabera derrigorrezkoa izan 2023an aplikatzea”, adierazi du udal bozeramaileak.
Irungo koalizio moreak “irmoki” eutsi du aldaketa “txiki eta isolatuekin” ez dela komeni aldaketa “sakonik” egitea. Izan ere, Nuñok nabarmendu du “neurri horiek aplikatzeak planteatzen dituen gaien muinera joaten bagara, merkatua gailentzen dela konturatuko gara”. Hori dela eta, honakoa aldarrikatu du bozeramaileak: “Klima aldaketa eragiten duten sakoneko arazoak dira eraso behar direnak, ez kontsumo ohiturak aldatu”.
Elkarrekinek honakoengatik egin du apustu:
- Dauden autobus lineen elektrifikazioa, baina baita frekuentziak handitzeagatik eta txartelen kostua merkatzen jarraitzeagatik ere.
- BBE birpentsatzea, herritarrek errekuntza ibilgailuen flota elektrikoen ordez alda dezaten gonbidatzen baitu. Gai horrek “zalantza asko” sortzen ditu, ibilgailu flota publiko bat mantentzea “desiragarria” izan baitateke, baina kontuan hartuta auto elektrikoen produkzioa eta hondakinen kudeaketa, baterien eta horien osagaien kudeaketa batez ere, ez direla ekologikoak.
- Bidegorri sare bat, errepidearekin bat egingo ez duena segurtasuna areagotzeko eta, azkenean, Irun “modu eraginkorrean” lotuko duena.
Alternatibak
Elkarrekinek uste du “nahitaezkoa” dela mugikortasun iraunkorrean “alternatibak” bilatzea Irundik kanpo lan egiten duten eta kilometroko joan etorriak egitera “behartuta” dauden pertsonentzat: “Pertsona horiei Kolon pasealekuko hiru erreiak ixteak ez die eguneroko bizitzan inolako eraginik sortzen, ezin zaie mugikortasun iraunkorraz hitz egin ibilgailua pribatua erabiltzea beste aukerarik ez dutenean”.
Koalizio moreak zehaztu du “oso zaila” dela “mugikortasun jasangarrian aurrera egitea planteatzen dituen arazoak konpondu gabe”. Esaterako, aparkalekua. Mugikortasunaren alorreko “adabakien adibide handienetako bat” dela adierazi du koalizioak. Dagoen aparkalekua “beste era batera” arautu behar dela ziur dira, auzotarrei “onura” ateratzeko, “egoiliarrentzako aparkaleku gehiago” sortuz.
“Gure ustez mugikortasun iraunkorraren aldeko apustu egokia da baliabiderik ez duten bizilagunak behartuko dituen BBE murriztailea ez diseinatzea, eta, autoa erabiltzeko betebeharra bai, elektrikoetara aldatzea. Eta garraio publiko ekologikoaren aldeko apustua egitea, frekuentzia eta konexio egokiekin, prezio barregarriarekin. Horrela, ez ditugu herritarrak behartuko egin ezin ditzaketen aldaketak egitera. Hobe da hiria garraio publikoa erabiltzera gonbidatzea, autobus eta tren bidezko konexiorik onenak izanik. Garraio publikoa oso erakargarria da, eta erabiltzera gonbidatzen gaitu”, nabarmendu du Nuñok.